Sponsor ideeën

Wil je als (toekomstig) sponsor graag een idee hebben van wat er zoal met een sponsorbijdrage gedaan kan worden? Hieronder geven we je enkele (fictieve) voorbeelden. Zo krijg je een beter beeld van de verschillende mogelijkheden.

Benodigdheden en infrastructuur

Een sportclub probeert de inschrijvingsgelden zo laag mogelijk te houden, zeker wanneer het kinderen betreft. Op die manier blijft sporten voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk. Uiteraard hebben leden wel vaak bepaalde kledij nodig voor het beoefenen van hun sport. Door dit te sponsoren kunnen clubs deze kledij gratis, of tegen een voordelig tarief, aanbieden. In ruil kan je als bedrijf vaak rekenen op reclame (vb. op de shirts). Naast kledij is er ook heel wat materiaal nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ballen voor het beoefenen van balsporten. Tot slot moeten de leden natuurlijk ook toegang hebben tot bepaalde faciliteiten zoals douches en toiletten. Ook voor het onderhoud daarvan wordt vaak op sponsors gerekend.

Evenementen

Evenementen zijn een ander onderdeel waarbij sportclubs beroep kunnen doen op sponsoring. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van tornooien. Met de sponsorinkomsten kunnen de clubs voorzien in reclame, prijzen voor de winnaars of het vergoeden van eventuele juryleden.

Sportkampen en stages

Heel wat clubs bieden (vooral tijdens schoolvakanties) tal van sportkampen en stages aan. Ook hier geldt dat een lage deelnameprijs zorgt voor een grotere toegankelijkheid. Anderzijds kosten dergelijke kampen organisatorisch heel wat geld. Denk maar aan de deskundige die ingehuurd wordt om extra lessen te voorzien of een eventuele verplaatsing die bekostigt moet worden. Ook hiervoor kan beroep gedaan worden op sponsorinkomsten.

Goed doel

Laatst, maar zeker niet onbelangrijk, zijn de goede doelen. Deze goede doelen kunnen heel uiteenlopend zijn. Denk bijvoorbeeld aan het kleine voetbalspelertje dat plots ernstig ziek blijkt. De medische kosten lopen hoog op. Natuurlijk wil de club de familie een hart onder de riem steken, ze staan immers in nauw contact. De club besluit daarom ook meteen over te gaan tot het organiseren van een benefietwedstrijd. Om de opbrengst zo veel mogelijk te maximaliseren, kan ook hier beroep gedaan worden op extra sponsors.